Het draait weer om de vrijdag

d112

Vandaag 11 februari 2015 verscheen er in De Gelderlander een interview met Hans Cleijne, de Commercieel Manager van de Nijmegen Devils. In een prachtig stuk van een halve pagina groot krijgt Hans de ruimte om de liefde voor zijn stad Nijmegen, de Vierdaagse feesten, NEC en vooral de grote winnaar ijshockeyclub Nijmegen Devils toe te lichten. Ere wie Ere toekomt.

We mogen de inhoud van de krant niet letterlijk overnemen en daarom zullen we er een aantal belangrijke items uitlichten en verder beschrijven.

Hans kwam als supporter naar het ijshockey in de jaren die liggen tussen Vissers Meubelen tot aan het einde van het Agio Huys in 2000. Het eerste kampioenschap van Nijmegen in 1983-1984 moest hij vanwege zijn leeftijd nog missen, maar tot aan 1999-2000 maakte hij ze allemaal mee. De eerste vier seizoenen in het Triavium leverde ook evenzoveel landskampioenschappen op. Theo Krüger en Tommie Speel waren zijn idolen.

Hans kwam een paar jaar geleden weer terug op de ijsbaan omdat zijn dochter een relatie heeft met Jay Plamont. De lege tribunes deden hem zeer aan de ogen en hij besloot daar wat aan te gaan doen.

In de bestuursvergadering notulen van de Devils van april 2013 komen we zijn naam voor het eerst tegen. Theo Lemmen zei destijds “Gisteren hebben Jeroen van Bergen en ik gesproken met Hans Cleijne. Hans is zeer enthousiast om sponsors voor ons te gaan binnenhalen en we zullen zeer binnenkort met hem aan de slag gaan.”

Drie weken later op de volgende bestuursvergadering toonde Jeroen al een door Hans Cleijne gemaakte PowerPoint presentatie. De nadruk lag op het positief promoten van je voordelen, zoals een succesvolle historie, het samen groeien naar een mooie toekomst, het stadion, de locatie, etcetera. Hans had tevens al een sponsor matrix gemaakt waarmee hij bedrijven ging benaderen. Zijn carrière bij de Devils was zojuist officieel begonnen.

We hebben Hans in de afgelopen twee jaar goed leren kennen. Hij is niet alleen de grote denktank waar tientallen ideeën uit voortkomen. Hij weet ook voor al zijn plannen medestanders te vinden en weet ze ook nog aan het werk te krijgen. Soms lukt het niet helemaal zoals hij gewild had of gaat het hem te langzaam. Zijn grote kracht is dan om rustig te blijven, zijn schouders een keer op te halen om ze er vervolgens onder te zetten. Zo trekt hij iedereen mee in de slipstream van succes.

De grootste verdiensten begonnen vorig seizoen al met het binnenhalen van vele sponsoren. Enkele kleine voorbeelden van het vorige jaar zijn de herinvoering van het VIPje van de Week, het puckgooien en de loterij. Dit jaar sloeg hij pas echt toe met het aantrekken van AHOUD als shirt- en naamsponsor en de samenwerking met Harrie Roelofs. Daarnaast was de invoering van de overwegend blauwe wedstrijdkleding een belangrijk punt in de eenwording met de jeugd.

Hans heeft echter oog voor de gehele vereniging, want hij stond dit jaar ook aan de wieg van het Jeugdplan. Hij vormde een werkgroep die zijn basisplan verder uitwerkte en dat loopt nu als een trein. Bij de thuiswedstrijden van het eerste introduceerde hij de Wedstrijdsponsor van de Week en wordt er sinds december weer een programmaboekje gratis uitgereikt. Zijn laatste pijl dit seizoen richt zich op de overgang met de Devils naar de nieuwe Eredivisie.

We willen de lofrede aan Hans besluiten met een pakkende reactie van Hemmie Janssen, bench official van de Devils, op Facebook naar aanleiding van de publicatie van vandaag in De Gelderlander:

“Eindelijk de juiste man in beeld. Mede door jouw nooit aflatende enthousiasme raken de mensen steeds meer betrokken bij de club. Fijn dat daar eindelijk de waardering voor wordt getoond, want de club was op sterven na dood toen jij er instapte. Chapeau Hans Cleijne. Wij, Monja Paffen en ik, zijn trots op je!!!

En meerdere mensen die geholpen hebben, maar Hans trekt sponsors aan die zoooo belangrijk zijn om te kunnen overleven. Dus iedereen die helpt onze club weer op niveau te krijgen en te houden…goed bezig!!”